Monday, April 4, 2011

Aku bertepuk sebelah tangan rupanya.......

Muka merah membara.... aku menahan sabar hari ini dengan sikap anak didikku yang rasanya tidak tahu diuntung.... tak kira sama ada kelas kedua akhir mahupun kelas paling depan.... Sebahagian besar daripada mereka mengutarakan sikap yang sama 'ambil mudah'..... Tugasan yang diberi tak mampu diselesaikan dengan sempurna..... Bukan sesingkat masa diberi, dan aku juga bukan guru yang tidak bertimbang rasa.... berbulan tugasan kuserahkan....
Tugasan yang diberi juga bukan suka-suka.... PLBS memang wajib dulunaskan untuk BM, begitu juga dengan Kerja Kursus Sejarah..... Kubimbing kalian langkah demi langkah, helaian demi helaian dengan harapan kalian boleh menyiapkannya dalam kadar masa yang ditetapkan dan kalian tidak akan terbeban kelak....
Namun, harapan hanya tinggal harapan.... Aku rupanya bertepuk sebelah tangan, berusaha dan bercita-cita tinggi sedangkan pelajarku hanya punya angan-angan setinggi gunung, tetapi usaha sejinjing cuma......
Rasanya ingin kujerit bahawa semua ini untuk kalian, bukan untukku.... Zamanku sudah berlalu dan aku mahu kalian menjadi yang terbaik dalam semua aspek..... Perlukah kusantuni kalian berulang kali baru kalian mahu mengerti?
Jujurnya aku sangat kecewa dengan sikap kalian hari ini.... Ya Allah, kau kuatkanlah semangatku dalam menabur ilmu dan budi.... aku insan kerdil yang mahu melihat anak bangsaku BERJAYA.....
Buat segelintir anak didikku yang berusaha keras untuk menyempurnakan tugasan kalian, teruskan usaha kalian tanpa ada rasa jemu..... Aku teramat-amat yakin kalian mampu jadi yang TERBAIK.....

1 comment:

  1. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete